TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Het Lyceum Vos

05. De extra’s


Tweetalig onderwijs (tto)

Op Het Lyceum Vos wordt TweeTalig Onderwijs (tto) aangeboden aan leerlingen met een mavo/havo-, havo-, havo/vwo- of vwo-advies. Op het tto wordt in de eerste drie leerjaren meer dan de helft van de vakken in de Engelse taal gegeven. 

We verwachten van de leerlingen binnen de tto-afdeling dat zij in en rond de lessen ook onderling Engels spreken. De methodes zijn Engelstalig en de toetsen zijn dit vanzelfsprekend ook. Er is dan ook sprake van een heuse onderdompeling in de Engelse taal. Het tto biedt motivatie aan leerlingen die een uitdagend onderwijsprogramma willen volgen. Zowel voor vervolgopleidingen, het latere werk als ook daarbuiten biedt het tto een verrijking. 

Uitwisselingsprogramma’s zijn een vast onderdeel van het tto-curriculum. Leerlingen sluiten na drie jaar het juniorgedeelte van het tto af met het Anglia-examen. 

Na leerjaar 3 worden de leerlingen definitief ingedeeld op havo of vwo. Vanaf leerjaar 4 bereiden de leerlingen zich voor op het Nederlandse havo of vwo-examen, met naar keuze de mogelijkheid om op te gaan voor het Cambridge Advanced English examen. 
 

De kwaliteit van het tto wordt goed bewaakt. Dit doen we samen met het Europees Platform, het Nuffic, en het netwerk van tto-scholen.

Het Lyceum Vos voldoet aan de door het Europees Platform opgestelde standaardvoorwaarden: 

  • Heel belangrijk is de minimale verplichting om 50% van de lessen in het Engels te geven. Bij ons zijn dit de vakken Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, biologie, beeldende vorming en lichamelijke oefening; 
  • Het Lyceum Vos heeft een native speaker in dienst. Daarnaast staan er meer uren Engels op de lessentabel dan in de reguliere klassen; 
  • Er wordt gebruik gemaakt van authentiek Engelstalig materiaal; 
  • Er is een gevarieerd programma gericht op internationalisering. Zo hebben de leerlingen in de eerste drie jaar een educatieve excursie naar Engeland. In de latere jaren worden ook andere landen bezocht. 

In leerjaar 1 t/m 3 tto worden onder meer de volgende activiteiten ondernomen: 

Deelname aan e-twinning projecten. Deze projecten hebben als doelstelling de kennis en vaardigheden van ICT te verbeteren en tegelijkertijd te werken aan het Europees bewustzijn. 

European International Oriëntation: je verdiepen in Europa tijdens projecturen in klas 1 en 2; 

Engelstalige toneelworkshop voor leerlingen onder leiding van een Brits toneelgezelschap; 

Om de kwaliteit te waarborgen volgen onze tto-docenten regelmatig scholing via het Europees Platform. 

Door deze werkwijze is de kwaliteit van het tto uitstekend. Het Lyceum Vos is een gecertificeerd ’Junior tto-school’. 

Lezen 

Op Het Lyceum Vos is lezen ook een vak! In leerjaar 1 worden lessen lezen aangeboden waarin leerlingen, ieder op eigen niveau, hun leesvaardigheid versterken. In onze moderne samenleving is 80% van het werk gerelateerd aan lezen en schrijven. Om iedere leerling optimale kansen te geven in de toekomst is het dus van cruciaal belang dat hun taal- en leesvaardigheid wordt gestimuleerd. In samenwerking met de bibliotheek, de leesconsulent en al onze docenten is ons leesbeleid dan ook continu in ontwikkeling. 

Maatschappelijke betrokkenheid  

Wij vinden als school onze maatschappelijke betrokkenheid belangrijk. Om deze betrokkenheid te delen, kiezen wij ieder jaar samen met onze leerlingen een goed doel. De leerlingen helpen in de organisatie en nemen deel aan de activiteiten die in het teken staan van het goede doel. Zo hebben de leerlingen o.a. een bijdrage geleverd aan een school in Thailand, Dance4life en hebben geld ingezameld voor Orange Babies, Stichting Present Vlaardingen en het Jeugdfonds Sport & Cultuur Vlaardingen.  

Sportklas 

Hier volgen leerlingen extra sportoriëntatie, veelal in sporten die niet in het normale programma worden aangeboden. In deze lessen is er, naast het kennismaken met voor de leerlingen vaak nieuwe takken van sport, ook aandacht voor leren samenwerken, elkaar helpen, het leren organiseren van bewegingsactiviteiten, fairplay, doorzettingsvermogen en zelfstandigheid. Ook is er ruimte voor gastlessen. Sportklas is een klas voor leerlingen die plezier beleven aan sport en wordt op vrijdagmiddagen georganiseerd. 

Cultuurklas  

In de Cultuurklas kunnen de kinderen per periode kiezen uit de Kunstklas, de Theaterklas, de Kookklas of de Mediaklas.  

Kunstklas en de Theaterklas

Hier volgen de leerlingen extra kunstonderwijs naast het reguliere programma van de beeldende en expressieve vakken. Op vrijdagmiddag krijgen de leerlingen extra lessen aangeboden binnen de disciplines van beeldende kunst, theater en muziek. 

Per periode kunnen zij hun voorkeuren aangeven. Wat spreekt hen het meest aan en waar willen ze graag meer over leren. Een vereiste voor de Kunstklas is uiteraard een voorliefde voor kunst en een enthousiasme dat groot genoeg is om er twee uur per week extra aan te besteden. 

Binnen de beeldende kunst kan er dieper worden ingegaan op zowel de mogelijkheden in het platte vlak als driedimensionaal. Zo kregen de leerlingen afgelopen jaar lessen aangeboden waarin zij de fijne kneepjes van het schilderen leerden en konden zij bijvoorbeeld ook kiezen voor een basiscursus strip- en cartoontekenen. In het driedimensionale lesaanbod kregen de leerlingen de gelegenheid om o.a. vaardigheden te ontwikkelen in het boetseren van een realistisch gezicht. 

Het lesaanbod van drama en muziek is geïntegreerd. Afgelopen jaar zijn diverse musicals als insteek gebruikt voor o.a. het leren toneelspelen en uitwerken van scènes. Hierbij hadden de docenten meteen een goede mogelijkheid om aandacht te besteden aan bijvoorbeeld zangtechniek. 

Kookklas 

De leerlingen kunnen ook kiezen voor de kookklas.  Op vrijdagmiddag gaat er van alles gebakken, gestoomd, gepresenteerd en voorbereid worden. Het exacte programma is nog in ontwikkeling maar het wordt zeker leerzaam, leuk en lekker. 

Mediaklas 

In de mediaklas staat media centraal. Hoe communiceren wij met elkaar in deze moderne maatschappij? Welke mogelijkheden zijn er allemaal? Het oprichten en het uitbrengen van een schoolkrant, fake news, inspraak, onderzoek, vormgeving en discussie. Of wat denk je van social media, fotografie en digitale skills? Afwisselend, uitdagend en vooruitstrevend die mediaklas! 

3D klas

In De 3D klas staan ontwerpen en leren vormgeven centraal. De leerling leert omgaan met 3D printers die onderling kunnen verschillen en wat je ermee kan printen. Hierbij kunnen de leerlingen hun inzicht verruimen, leren kijken in hun omgeving naar voorwerpen en wat daar bijzonder aan is. Daarnaast leren zij omgaan met software die helpt bij het ontwerpen en 2D naar driedimensionaal vertaalt. De leerlingen leren omgaan met materialen die gebruikt kunnen worden om te printen en zij leren de software te gebruiken om dit te bereiken. In het hele ontwerp en printproces krijgen leerlingen inzicht in de mogelijkheden, onmogelijkheden en de complexiteit van een 3D ontwerp. Als resultaat raken de leerlingen geïnspireerd door wat ze maken en ervaren zij successen. 

05. Het meldpunt vertrouwensinspecteur

Bij het Meldpunt Vertrouwenspersoon kunnen medewerkers van het onderwijs terecht met klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek en psychisch geweld (waaronder pesten). Ook voor signalen inzake discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering, extremisme e.d. fungeert de Vertrouwensinspecteur als aanspreekpunt.

Het Meldpunt Vertrouwensinspecteur

T: 0900 – 111 31 11 (op werkdagen van 08.00 – 17.00 uur).
 

05. Waar werken wij aan met onze leerlingen?

Basiskennis, vaardigheden en wereldburgerschap 
‘Groei naar de toekomst en vind je plek in de wereld’ 

Welzijn, gezondheid en relaties 
‘Voel je goed, gezien en gehoord. 

Talent, mindset en groei 
‘Ontdek je talent en volg jouw pad.’ 

 

Deze pijlers maken we waar met een sterk en deskundig team van Het Lyceum Vos-collega's. 

Basiskennis, vaardigheden en wereldburgerschap 

Een stevige basis van kennis 
We geven leerlingen de kennis en vaardigheden mee die ze nodig hebben om goed voorbereid te zijn op hun verdere studie en toekomstige loopbaan. Taal, rekenen, wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid vormen samen hun stevige basis voor later. 

Een stevige basis van vaardigheden 
We leren leerlingen om goed en begrijpend te lezen, informatie te analyseren en probleemoplossend te denken. We ontdekken samen de belangrijkste digitale tools en leren ze om verantwoord online te handelen en nieuwe technologieën effectief in te zetten. 

Wereldburgerschap 
Als toekomstige wereldburger leren we leerlingen hoe ze met een open blik kunnen kijken naar andere culturen, meningen en ideeën. Ze ontwikkelen vaardigheden zoals samenwerken, communiceren en leren kritisch na te denken over nationale en wereldwijde vraagstukken. Door zich bewust te worden van hun rol in de samenleving en de wereld om hen heen, leren ze hoe ze hier straks een positieve bijdrage aan kunnen leveren. 


Welzijn, gezondheid en relaties 

Welzijn 
We vinden het belangrijk dat leerlingen goed in hun vel zitten en zich gezien voelen op school. Bij ons kun ze rekenen op een veilige en positieve omgeving waar iedereen elkaar ziet, respecteert en waardeert. We helpen leerlingen om zelfvertrouwen te ontwikkelen, trots te zijn op zichzelf en om te kijken naar de ander. 

Gezondheid 
We helpen leerlingen om goed voor zichzelf te zorgen, met emoties om te gaan, veerkracht op te bouwen en een gezonde balans te vinden tussen school, vrienden en ontspanning. 

Relaties 
We leren leerlingen hoe ze op een positieve manier waardevolle vriendschappen en samenwerkingen kunnen opbouwen en elkaars kwaliteiten kunnen ontdekken en benutten. 

Talent, mindset en groei 

Talent 
We geloven dat iedereen unieke talenten heeft. We helpen leerlingen die te ontdekken en verder te ontwikkelen. 

Mindset 
Door een groeimindset aan te moedigen, leren we leerlingen dat ze fouten mogen maken, vaardigheden kunnen verbeteren en met doorzettingsvermogen grote doelen kunnen bereiken en boven zichzelf uit kunnen stijgen. 

Groei 
Eigenaarschap betekent dat we leerlinge stap voor stap leren om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces en leerdoelen. 

We geven de ruimte en begeleiding om eigen keuzes te maken, zodat ze met zelfvertrouwen kunnen werken aan hun persoonlijke doelen en steeds zelfstandiger worden 

 

 

06. Contactgegevens

 
Het Lyceum Vos
Koninginnelaan 771
3136 EZ Vlaardingen


T. 010 850 35 20   E. info@hetlyceumvos.nl

Alle personeelsleden van Het Lyceum Vos beschikken over een e-mailadres, waarop zij o.a. voor ouders/verzorgers te bereiken zijn.
Daarnaast zijn zij tijdens schooltijden telefonisch te bereiken.

Directie 

Rector
mw. H. de Koning
koning@hetlyceumvos.nl

 

Afdelingsleiding 

mw. A. Mols | Onderbouw 
mols@hetlyceumvos.nl

dhr. drs. C.A. ter Haar | Bovenbouw havo
terhaar@hetlyceumvos.nl
 

mw. N. van der Goes M.Ed | Bovenbouw vwo
vandergoes@hetlyceumvos.nl

Decanen 

Dhr. A. Samaniri | decaan havo/vwo
samaniri@hetlyceumvos.nl
 

dhr. J. de Vega Diaz | decaan vwo
devega.diaz@hetlyceumvos.nl

 

Coördinatoren Zorg, counselors & dyslexie coaches

mw. C. de Jong jong@hetlyceumvos.nl
mw. M.A. Snoeij snoeij@hetlyceumvos.nl
mw. M. Vogel vogel@hetlyceumvos.nl
mw. S. Luijten luijten@hetlyceumvos.nl
mw. S. van Houweling houweling@hetlyceumvos.nl

Leerlingcoördinatoren

mw. M.D. Barzilay barzilay@hetlyceumvos.nl
dhr. T. Scheffer scheffer@hetlyceumvos.nl
dhr. E. Rijst vanrijst@hetlyceumvos.nl
 

Docenten

dhr. Abdel Salam

mw. Baan

mw. Barzilay

mw. Bounou-Akbar

dhr. Bouwman

mw. Breeuwsma

mw. de Jong

dhr. de Romph

dhr. de Vega Diaz

mw. de Vlieger

mw. Dulfer

dhr. van Stralen

dhr. Tempel

mw. Hahn

dhr. Hobijn

dhr. Hoff

mw. Hoogesteger

mw. Houweling

mw. Janssen

dhr. Knoop

mw. Kooij

mw. Koopmans

mw. Koster

mw. Lakhssim

mw. Lindsey

mw. Luijten

dhr. Mahmoud

mw. Monga

mw. Snoeij

mw. Plugge

dhr. Rudi

dhr. Samaniri

mw. Atmopawiro

dhr. Scheffer

dhr. Snellens

mw. Stout-Jansen

mw. Stroombergen

mw. Terveer

mw. van Kan

dhr. van Rijst

mw. Vogel

dhr. Zonneveld

abdelsalam@hetlyceumvos.nl
Baan@hetlyceumvos.nl
barzilay@hetlyceumvos.nl
Bounou-Akbar@hetlyceumvos.nl
bouwman@hetlyceumvos.nl
Breeuwsma@hetlyceumvos.nl
ddejong@hetlyceumvos.nl
deromph@hetlyceumvos.nl
devega.diaz@hetlyceumvos.nl
devlieger@hetlyceumvos.nl
Dulfer@hetlyceumvos.nl
DvanStralen@hetlyceumvos.nl
Gtempel@hetlyceumvos.nl
hahn@hetlyceumvos.nl
Hobijn@hetlyceumvos.nl
hoff@hetlyceumvos.nl
hoogesteger@hetlyceumvos.nl
houweling@hetlyceumvos.nl
janssen@hetlyceumvos.nl
knoop@hetlyceumvos.nl
kooij@hetlyceumvos.nl
Koopmans@hetlyceumvos.nl
Koster@hetlyceumvos.nl
Lakhssim@hetlyceumvos.nl
lindsey@hetlyceumvos.nl
luijten@hetlyceumvos.nl
mahmoud@hetlyceumvos.nl
monga@hetlyceumvos.nl
mostert@hetlyceumvos.nl
plugge@hetlyceumvos.nl
rudi@hetlyceumvos.nl
samaniri@hetlyceumvos.nl
satmopawiro@hetlyceumvos.nl
Scheffer@hetlyceumvos.nl
snellens@hetlyceumvos.nl
Stout-Jansen@hetlyceumvos.nl
Stroombergen@hetlyceumvos.nl
terveer@hetlyceumvos.nl
vanKan@hetlyceumvos.nl
vanrijst@hetlyceumvos.nl
vogel@hetlyceumvos.nl
zonneveld@hetlyceumvos.nl

 

Administratief personeel

mw. A. Vermeulen - van den Akker

mw. G.J. Redan 
AVermeulen@hetlyceumvos.nl
redan@hetlyceumvos.nl

 

Onderwijs Ondersteunend Personeel

 

dhr. Dammann
mw. Creemers
dhr. Bronder
mw. Redert
dhr. Philip
mw. Dijkers-Straathof

 

 

dammann@hetlyceumvos.nl
creemers@hetlyceumvos.nl
bronder@hetlyceumvos.nl
redert@hetlyceumvos.nl
philip@hetlyceumvos.nl
dijkers-straathof@hetlyceumvos.nl

 

 

 

06. Laptopregeling

Op De Vos bestaat integratie van digitaal onderwijs in het lesprogramma. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van laptops. Elke leerling heeft tijdens het schooljaar de beschikking over een eigen laptop en kan hiermee deelnemen aan het (digitale) lesprogramma.  

Alle leerlingen die zijn aangemeld op één van de scholen van De Vlaardingse Openbare Scholengroep moeten daarom dus beschikken over een laptop. Voor deze laptop zijn er twee mogelijkheden. Een laptop via school of een zelf meegebrachte laptop (BYOD = bring your own device). 

Bij de laptop via school zal er een rechtstreeks contract aangegaan worden bij The Rent Company. De kosten zijn hierbij voor rekening van de ouder(s) en bedragen per laptop € 18,40 per maand. De looptijd hierbij is 48 maanden. Deze laptop wordt voorzien van alle software die nodig is om deel te kunnen nemen aan de lessen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden door de school gefaciliteerd.  

Voor zij- instromers (leerlingen die instromen vanaf klas 2) geldt een andere looptijd en dus ook een ander maandbedrag. Dit wordt naar rato verdeeld over de resterende maanden. Meer informatie kunt u bij de afdelingsleider van uw zoon of dochter krijgen.  

Indien u kiest voor een zelf meegebrachte laptop dan moet deze wel aan een aantal eisen voldoen en dit moet tijdig bij de schoolleiding bekend worden gemaakt. Er wordt vanuit de school beperkte ondersteuning geboden. Het beheer dient u dus zelf te verzorgen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden wel door de school gefaciliteerd. Voor de start van het schooljaar wordt u uitgebreid geïnformeerd over het gebruik van de laptop en de mogelijkheden. 

Een laptop of tablet valt niet onder de definitie van lesmateriaal, omdat het de drager is van informatie en zelf geen informatie is en niet voorgeschreven wordt voor een specifiek leerjaar. Hierdoor valt een laptop of tablet niet onder het lesmateriaal die scholen gratis aan ouders dienen te verstrekken.  

Het bezit van een laptop of tablet kan door ons als school niet van u als ouders worden geëist, net zo min als u als ouders dit van de school kunt eisen. Wij verzoeken echter wel dringend om een laptop voor uw kind aan te schaffen, aangezien er regelmatig binnen de lessen gebruik van wordt gemaakt. Als u als ouder er voor kiest om dit niet te doen, dan zal de school ervoor zorgen dat de leerling bruikbaar lesmateriaal krijgt om de lessen te volgen. Het is echter niet zo dat de leerling een laptop in bruikleen krijgt gedurende de gehele lesperiode.

06. LOB-coördinator

De Loopbaan- en Oriëntatiebegeleiding (LOB) neemt binnen de scholen een belangrijke plaats in. Vanaf leerjaar 1 krijgen de leerlingen volop kansen zich te oriënteren op hun interesses, hun persoonlijke kwaliteiten, de vervolgopleiding en het beroep. 
 

Naast de vakdocenten en de mentoren is de LOB-coördinator één van de personen die de leerlingen in het keuzeproces begeleidt. Hij/zij voert met de leerlingen gesprekken over te maken keuzes en geeft leerlingen en ouders advies bij de Praktische Profiel Oriëntatie (PPO) en bij de keuze van het vakkenpakket (mavo) of bij de keuze van het profiel (havo/vwo). 
 

De LOB-coördinator is het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders als het gaat om voorlichting, de afname van beroepen- en interesse testen en vragen over studiefinanciering. Ook kan hij/zij doorverwijzen naar externe adviesbureaus.  Omdat de LOB-coördinator goed geïnformeerd is over de eisen van het vervolgonderwijs kan hij/zij ‘schakelen’ tussen het voortgezet onderwijs en het vervolgonderwijs (mbo, hbo, universitair).

06. Procedure bij te laat komen

Op onze school streven we ernaar een leeromgeving te creëren waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Punctualiteit speelt hierbij een essentiële rol. Wanneer leerlingen op tijd aanwezig zijn, draagt dit bij aan een rustige en georganiseerde start van de les, wat de concentratie en leerprestaties ten goede komt. Te laat komen verstoort de lessen, zowel voor de leerling zelf als voor medeleerlingen en docenten. Om ervoor te zorgen dat iedereen maximaal kan profiteren van het onderwijsaanbod, hebben we een duidelijk beleid opgesteld rondom te laat komen. Dit beleid is bedoeld om leerlingen aan te moedigen tijdig op school te zijn en de lessen zonder onderbrekingen te laten verlopen.  

Als een leerling niet op tijd in een les aanwezig kan zijn, dan moet de leerling een te-laatbriefje halen bij de administratie of bij de conciërge. Met dit te-laat-briefje krijgt de leerling alsnog toegang tot de les. Zonder een te-laat-briefje wordt de toegang na aanvang van de les niet toegestaan.  

Bij elk te-laat-briefje wordt een melding in het leerlingvolgsysteem gezet ongeacht de reden. Bij te-laat komen door vooraf gemeld bezoek aan de huisarts/ de tandarts etc. wordt de code AT (afspraak terug) in het leerlingvolgsysteem gezet. Bij alle overige gevallen wordt de code LM (te laat) in het leerlingvolgsysteem gezet. In beide gevallen krijgt de leerling een briefje waarmee de leerling toegang krijgt tot de les.  

Als een leerling MEER dan 15 minuten te laat is en dit is niet vooraf gemeld met een geldige reden door ouders, dan wordt dit beschouwd als een volledig gemist lesuur en dient dit ingehaald te worden! Dit zal in het systeem genoteerd worden als spijbelen (SP).  

Als de leerling een te-laat-briefje heeft gehaald met de code LM (dus niet AT), dan meldt de leerling zich later op de dag ook bij de leerlingcoördinator.  

Leerlingen uit klas 1 en 2 melden zich bij mevr. Koster  
Leerlingen uit klas 3 melden zich bij mevr. Houweling  
Leerlingen uit klas 4 t/m 6 melden zich bij dhr. Van Rijst of mevr. Barzilay  

 

1e keer te laat  
2e keer te laat      Leerlingen mogen 3x geoorloofd te laat komen in het schooljaar  
3e keer te laat  

4e keer te laat        1x 7:45 uur melden en brief naar ouders 
5e keer te laat        1x 7:45 uur melden 
6e keer te laat        2x 7:45 uur melden en contact thuis  
7e keer te laat        2x 7:45 uur melden  
8e keer te laat        2x 7:45 uur melden  

9e keer te laat       hele week 7:45 uur melden en gesprek op school 
10e keer te laat     één dag vierkant rooster (van 7:45 uur tot 16:15 uur) 
11e keer te laat     twee dagen vierkant rooster (van 7:45 uur tot 16:15 uur)  
12e keer te laat     een week vierkant rooster (van 7:45 uur– 16:15 uur)  

13e keer te laat     interne schorsing 1 dag (van 7:45 uur tot 16:15 uur) + contact met thuis 
14e keer te laat     interne schorsing 2 dagen (van 7:45 uur tot 16:15 uur) 
15e keer te laat     interne schorsing 3 dagen (van 7:45 uur tot 16:15 uur) 

16e keer te laat     melding leerrecht   

Bij het voeren van gesprekken (zowel telefonisch als in persoon) worden gemaakte afspraken vastgelegd in het logboek van het leerlingvolgsysteem. Zowel de administratie, als docenten, mentoren, leerlingcoördinatoren en leden van het MT doen dit.  

De schoolleiding behoudt het recht om van bovenstaande regels af te wijken. 

06. Veiligheidsbeleid

Op onze school zijn leerlingen aanwezig om te leren. Ze kunnen pas leren en zichzelf ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Het is van essentieel belang dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, zich gezien en geaccepteerd voelen en het gevoel hebben erbij te horen. 

Het waarborgen van sociale veiligheid gaat dus verder dan het tegengaan van onveiligheid. Leerlingen hebben de ruimte nodig om te ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om verantwoordelijkheid te leren nemen en daarop aangesproken te worden. 

De school is niet alleen de plek waar leerlingen lesstof leren, maar ook waar ze leeftijdsgenoten ontmoeten en kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Dit vraagt om pedagogische professionaliteit en roept vragen op over hoe er op school wordt gedacht over leren en ontwikkeling, de ruimte die leerlingen krijgen om grenzen te verkennen, en de ruimte om van elkaar te leren. Dit staat in onze visie beschreven. 

Ook voor medewerkers geldt dat ze hun werk alleen goed kunnen doen als ze zich veilig voelen, zich kwetsbaar kunnen opstellen, gezien en gehoord worden. Ook zij moeten fouten kunnen maken en aangesproken kunnen worden op verantwoordelijkheden. 

Onze school besteedt voortdurend serieuze aandacht aan het creëren van een veilig schoolklimaat en het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. We blijven kritisch naar onszelf kijken en zorgen ervoor dat elk incident leidt tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag. Zo creëren we een cultuur waarin zowel leerlingen als medewerkers worden gestimuleerd om na te denken over hun houding en gedrag en hier openlijk over te praten. 

Op onze school hanteren we het antipestprotocol, waarin afspraken zijn vastgelegd waaraan leerlingen zich moeten houden. Hierin staat onder andere dat pesten, schelden, het meenemen van elkaars eigendommen, respectloos gedrag en agressief gedrag niet worden getolereerd. 

Om de sociale veiligheid in het algemeen te waarborgen, blijven wij in gesprek. Het opstellen van gedragsregels, protocollen en sanctiebeleid alleen is niet voldoende om personeel, leerlingen en ouders een gevoel van veiligheid te geven. Door continu met elkaar in gesprek te blijven - in vergaderingen, mentorlessen en oudergesprekken - weten we wat er speelt en wat er nodig is om leerlingen, personeel en ouders te ondersteunen. 

Voor het antipestprotocol: klik hier 

Uitgangspunten 

De school is een plek zwaar rust heerst, waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig weten en waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Dat betekent concreet dat het volgende gedrag zichtbaar is: 

Voor leerlingen: 
  • Je gaat respectvol omgaan met de ander. Je geeft ruimte om de anders zichzelf te kunnen laten zijn; 
  • Je zorgt ervoor dat je tijdens de lessen en de pauzes op jezelf let en op een positieve manier met de ander omgaat.  
  • Je weet dat geweld en (seksuele) intimidatie uit den boze is; 
  • Je weet bij wie je terecht kan als er problemen zijn; 
  • Je mag verwachten dat je serieus genomen worden door personeelsleden en overige medewerkers; 
  • Je mag verwachten dat er duidelijke afspraken over dit alles zijn 
Voor ouders/verzorgers: 
  • De ouders/verzorger kan erop vertrouwen dat hun kinderen graag naar school gaan; 
  • De ouders/verzorgers weten dat er geen bedreigingen voorkomen; 
  • De ouders/verzorgers ervaren een open oor vinden voor problemen; 
  • De ouders/verzorgers ervaren dat signalen worden opgepakt en problemen aangepakt; 
  • De ouders/verzorgers hebben zicht op duidelijke afspraken over dit alles. 
  • De ouders/verzorgers kunnen op een respectvolle manier op school een gesprek voeren over incidenten, zorgen over hun kind etc. 
Voor medewerkers: 
  • Medewerkers worden met respect bejegend worden door leerlingen, ouders/verzorgers en collega's, 

  • Medewerkers ervaren dat problemen worden aangepakt; 
  • Mederkers weten waar ze terecht kunnen met signalen; 
  • Voor medewerkers is er uidelijkheid over wat er gebeurt bij calamiteiten; 
  • Voor medewerkers zijn duidelijke afspraken over dit alles bekend 
Voor de omgeving/de buurt: 
  • Onze omgeving heeft geen overlast van leerlingen die buiten het plein verblijven 
  • Onze omgeving ervaart geen last van vandalisme, vervuiling of diefstal; 
  • Onze omgeving ervaart dat leerlingen worden aangesproken op hun gedrag; 
  • Onze omgeving ervaart dat hun signalen worden opgepakt en problemen worden aangepakt. 

Om deze visie op veiligheid te borgen en in de praktijk uit te kunnen voeren, maakt de school gebruik van het zogenaamde digitaal veiligheidsplan van de organisatie School en Veiligheid. In dit digitaal plan worden alle protocollen en procedures die gebruikt worden door de school op het gebied van veiligheid verzameld. Hierdoor behoudt de school een goed overzicht. 

Voorbeelden van deze protocollen en procedures zijn afspraken rondom omgaan met pestgedrag, reizen naar het buitenland, afspraken met politie, afspraken rondom medicijnverstrekking, de klachtenregeling, checklist calamiteiten. 

Tassencontrole 
De school is verantwoordelijk voor de veiligheid van alle leerlingen en het personeel. Om deze veiligheid te waarborgen, heeft het managementteam (MT) het recht om bij vermoedens van strafbare feiten of constatering van strafbare feiten, tassen te controleren. Bij deze controle maakt het MT altijd een afweging in het belang van de privacy en het belang dat de school heeft bij de inzage. Het doorzoeken van tassen is met name toelaatbaar bij een concrete aanleiding (een gepleegde overtreding) en een zwaarwegend belang (veiligheid van de school bijvoorbeeld). 

  

07. Het rapport

De leerlingen krijgen driemaal per jaar een rapport uitgereikt. Bevordering vindt plaats op grond van de resultaten op het eindrapport, dat een gewogen gemiddelde is van de in het betreffende jaar uitgereikte rapporten. De beslissing van de lerarenvergadering omtrent de bevordering wordt medegedeeld op het eindrapport. Sinds een aantal jaren wordt gewerkt met het zogenaamde voortschrijdende gemiddelde. Ouders kunnen thuis via een ouderaccount de actuele resultaten volgen via Magister. De bevorderingsnormen zijn terug te vinden op de website.  

07. Melden van ziekte en verzuim

Als een leerling door ziekte niet aanwezig kan zijn, dan dient dit door ouder/verzorger voor 8.30 uur op betreffende dag gemeld te worden aan school. Dit kan een ouder doen door in de Magister ouder app in te loggen en de leerling voor die dag (en/of de daaropvolgende dag) op ziek te zetten in de aanwezigheidsmodule. Mist een leerling om een andere geldige reden een les of meerdere lessen dan dienen de ouders/verzorgers dit dezelfde dag te melden vóór 08.30 uur. Hiervoor moet telefonisch contact worden opgenomen met de locatie waar de leerling is geplaatst. Indien het verzuim (bijvoorbeeld doktersbezoek) langer van tevoren bekend is, kan dit ook vooraf door ouders telefonisch worden gemeld of de leerling kan hiertoe op de administratief een briefje van ouder/verzorger overhandigen waarop staat wat de reden van het verzuim is inclusief naam van de leerling en betreffende datum/lesuren.  

LET OP: Via de Magister ouder app kan vooralsnog alleen ziekgemeld worden, alle andere afwezigheidsmeldingen moeten telefonisch gedaan worden. 

07. Ouders & Onderwijs

Ouders & onderwijs, dé vraagbaak voor ouders met kinderen in de schoolgaande leeftijd. Gratis en onafhankelijk. 
 

T. 0800-5010
(op schooldagen tussen 10.00-15.00 uur)
E.  vraag@oudersonderwijs.nl
www.oudersonderwijs.nl 

08. Lestijden

  Onderbouw      Bovenbouw 
 1e uur 08.15-09.00    1e uur  08.15-09.00 
 2e uur 09.00-09.45   2e uur 09.00-09.45
 pauze 09.45-10.00    3e uur 09.45-10.30 
 3e uur 10.00-10.45   pauze  10.30-10.45 
 4e uur 10.45-11.30    4e uur  10.45-11.30 
 5e uur 11.30-12.15    5e uur 11.30-12.15 
 pauze 12.15-12.45    6e uur  12.15-13.00
 6e uur 12.45-13.30    pauze  13.00-13.30 
 7e uur 13.30-14.15    7e uur  13.30-14.15 
 8e uur 14.15-15.00    8e uur 14.15-15.00 
 pauze 15.00-15.15    pauze  15.00-15.15 
 9e uur 15.15-16.00     9e uur 15.15-16.00 
 10e uur 16.00-16.45    10e uur 16.00-16.45

08. Verlof buiten de schoolvakanties

Vrij krijgen buiten de schoolvakanties is niet mogelijk. Familiebezoek, verwachte verkeersdrukte, het niet kunnen boeken van een vliegticket in een bepaalde week, een speciale vakantieaanbieding of het feit dat een ander kind uit het gezin al vrij is, etc. zijn géén geldige redenen om extra vakantieverlof te krijgen. 

Ook een werkgeversverklaring vormt geen reden om automatisch extra vakantieverlof te krijgen. Bijna altijd liggen hieraan economische en/of organisatorische redenen ten grondslag en dit is volgens de leerplichtwet geen reden om extra vakantieverlof te mogen verlenen.  

Het is slechts in een zeer beperkt aantal situaties mogelijk om extra verlof te verkrijgen. Hierbij moet sprake zijn van gewichtige omstandigheden. Onder gewichtige omstandigheden verstaan we bijvoorbeeld het overlijden van naaste familieleden, bij ernstige levensbedreigende ziekte zonder uitzicht op herstel, het bijwonen van een huwelijk van een naast familielid en verhuizing. In genoemde situaties wordt u gevraagd hier bewijs van te overleggen, zoals overlijdensakte, medische verklaring, trouwboekje, uittreksel burgerlijke stand.  

Tevens is het soms mogelijk om vanwege de specifieke aard van het beroep van de ouder(s) in aanmerking te komen voor extra verlof, maar alleen wanneer het voor het gezin in geen enkele schoolvakantie mogelijk is om twee weken aaneengesloten vakantie te hebben. Er moet dan voornamelijk worden gedacht aan seizoensgebonden werkzaamheden, respectievelijk werkzaamheden in bedrijfstakken die een piekdrukte kennen, waardoor het voor het gezin feitelijk onmogelijk is om in een schoolvakantie vakantie op te nemen. Het moet redelijkerwijs te voorzien zijn (en/of worden aangetoond) dat een vakantie in de schoolvakantie tot onoverkomelijke bedrijfseconomische problemen zal leiden.  Slechts het gegeven dat gedurende de schoolvakanties een belangrijk deel van de omzet wordt behaald is onvoldoende.  

Aanvragen voor vakantieverlof voor de eerste en de laatste twee lesweken van het schooljaar worden doorgaans niet gehonoreerd. 
 
Verlofaanvragen moeten tijdig en schriftelijk ingediend worden. Verlofaanvragen tot en met 10 schooldagen worden behandeld door de rector. Indien nodig vraagt zij advies aan de leerrechtambtenaar over het wel of niet toekennen van het verlof. Verlofaanvragen van meer dan 10 dagen worden in behandeling genomen door de leerrechtambtenaar. 
Als er ongeoorloofd toch vakantieverlof wordt opgenomen, dan is de rector verplicht dit te melden bij de leerrechtambtenaar. Tegen ouders/verzorgers kan een proces-verbaal worden opgemaakt. De rechter kan in die gevallen een geldboete opleggen.  

Deze informatie is te vinden op de website van de rijksoverheid... 
 

09. Lestabellen

In een lessentabel staat welke vakken de leerlingen gedurende het schooljaar krijgen. En hoeveel uur zij dit vak per week krijgen.

Klik hier om de lestabel van Het Lyceum Vos te bekijken... 

09. Lesuitval

Wij streven ernaar om lesuitval zoveel mogelijk te beperken. Helaas is onverwachte lesuitval, bijvoorbeeld door plotselinge ziekte van een docent, niet altijd te vermijden. Wanneer een eerste lesuur door ziekte van een docent uitvalt, verstuurt de school een sms naar alle leerlingen van de klas waarvan de les uitvalt. Bij een vooraf aangekondigde afwezigheid of ziekte van een docent biedt het ruilen van uren en vakken door docenten vaak een oplossing. Bovendien kunnen tijdens deze uren ook de leerlingen aan hun weektaak werken, waarbij een collega de surveillance verzorgt. Waar mogelijk wordt op zo kort mogelijke termijn een vervanger ingezet. De lesuitval als gevolg van rapportvergaderingen wordt tevens zoveel mogelijk beperkt. De vergadering wordt gewoonlijk gepland na de middagpauze en op de dag wordt gewerkt met een verkort rooster.  De lessen van docenten die niet aan de vergadering deelnemen gaan zo veel mogelijk door. Andere vergaderingen veroorzaken geen lesuitval. 

Een aantal keer per schooljaar is er een studiedag gepland. Meestal starten deze dagen na de middagpauze en wordt er in de ochtend met een verkortrooster gewerkt. Een enkele keer bevat de studiedag de hele dag. Die dag zijn de leerlingen dan vrij. Zij kunnen thuis verder aan hun weektaak via de studiewijzer.  
 
Excursies en andere buitenschoolse activiteiten zijn educatieve en zinvolle activiteiten die onderdeel uitmaken van het lesprogramma waarbij geen sprake is van lesuitval.  

Pagina 3 van 4Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  Volgende   Laatste